Ook A15 bij Tiel nieuw binnen op plek 8
De A2 in noordelijke richting tussen Knooppunt Empel en Kerkdriel is het grootste fileknelpunt van de provincie Gelderland. Op plek 2 gevolgd door diezelfde A2, maar dan in zuidelijke richting (van Culemborg naar Knooppunt Deil en naar Zaltbommel). Dat blijkt uit de Gelderse filezwaarte top tien van de ANWB. De A2 staat landelijk op plek 3; nieuw is nu ook de vermelding van de A15 bij Tiel. “De cijfers onderstrepen wat wij iedere dag ervaren: de bereikbaarheid van Regio Rivierenland, Regio Noordoost Brabant en de metropoolregio’s Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Brainport Eindhoven neemt zienderogen af. Dat heeft grote gevolgen voor de economische ontwikkeling van Midden- en Zuid-Nederland én voor de leefbaarheid in de regio”.
Dat zeggen Antoine Walraven (burgemeester van Maasdriel en in het Algemeen Bestuur Regio Rivierenland bestuurlijk trekker van mobiliteit) en Jacoline Hartman (wethouder West Betuwe en namens Regio Rivierenland lid van de Stuurgroep A2).
A2 van strategisch belang voor Nederland
Het vorige kabinet besloot zeventien wegprojecten – waaronder de verbreding van de A2 Deil-Vught – te pauzeren vanwege een gebrek aan stikstofruimte, geld en menskracht. Tot op heden is niet duidelijk wanneer deze gepauzeerde projecten worden herstart. “Wij spraken eind 2024 een aantal verzachtende maatregelen met het Rijk af, maar uiteindelijk moet de A2 tussen Deil en Vught worden verbreed. Het is vanwege de rivieren de enige vaste oeververbinding door Rivierenland en van nationaal en internationaal belang”, aldus Walraven en Hartman. “De gevolgen van het pauzeren zijn groot: het Ministerie van I&W berekende dat de economische gevolgen het grootst zijn in ónze regio – hier daalt de economische vitaliteit met 7%; ander onderzoek toont aan dat de verkeersgevolgen van het pauzeren tussen de 20 en 50 kilometer in de omgeving merkbaar zijn.”
Wethouder Roy Geers (’s-Hertogenbosch) vult aan: “In 2018 werd al voorzien dat dit deel van de A2 het zwaarste fileknelpunt in Nederland gaat worden. Deze nieuwe file top 10 is daarin een voorbode en bevestiging van die prognose. De verbreding is niet alleen broodnodig om fileleed te voorkomen, maar ook om de sluipverkeer door woonstraten te voorkomen, om de regio bereikbaar te houden en de twee belangrijkste economische regio’s (Brainpoort en Randstad) van ons land verbonden te houden.”
A15 nieuw in de file top tien
Nieuw in de file top tien is – op plek 8 – de A15 bij Tiel. “Dat verbaast ons evenmin”, zeggen Walraven en Hartman. “De A15 is één van de belangrijkste nationale goederenvervoercorridors, maar kent een aantal knelpunten dat dagelijks files oplevert, zoals bijvoorbeeld vernauwingen waardoor verkeer afremt en de oost-westligging (waardoor in ochtend- en/of avondspits vanwege de soms lage zonstand
gevaarlijke situaties ontstaan omdat remmend verkeer te laat wordt gezien). De problemen nemen de komende jaren toe, omdat het goederenverkeer groeit én de A15 naar de A12 bij Zevenaar wordt doorgetrokken waardoor nóg meer vrachtverkeer voor deze route kiest”, zeggen beide bestuurders.
Oproep
Op 2 april 2025 debatteert de Tweede Kamer met minister Madlener over strategische keuzes voor de bereikbaarheid van Nederland. “Wij roepen de Tweede Kamer op nadrukkelijk oog te hebben voor de A2, de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland en van groot strategisch belang voor de verbinding en bereikbaarheid van de Randstad, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Brainport Eindhoven”, aldus de bestuurders uit Rivierenland. “Wij roepen de Kamer en minister Madlener op met ons in gesprek te gaan hoe wij de A2 zo snel mogelijk, bijvoorbeeld door de aanpak te faseren, van de pauzestand kunnen halen.”