Staatssecretaris Chris Jansen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) gaat in gesprek met de regio over de verwachte toename van geluids- en trillingsoverlast bij de stalen spoorbruggen over de Waal en de Maas. Hij deed deze toezegging tijdens het Commissiedebat Spoor dat vanmiddag in de Tweede Kamer werd gehouden.
Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) vroeg de staatssecretaris of maatregelen kunnen worden getroffen om de verwachte toename van geluids- en trillingsoverlast op beide bruggen aan te pakken. Vanaf 2030 neemt het aantal goederentreinen op het baanvak Meteren-Boxtel toe tot maximaal 66 per etmaal; een groot deel daarvan zal vooral ’s nachts rijden, omdat de goederentreinen overdag moeten concurreren met personentreinen. Uit recent onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bleek dat wonen langs het spoor (vanwege de geluids- en trillingsoverlast) veel gezondheidsklachten veroorzaakt.
Maatregelen in Vught
Oud-staatssecretaris Vivianne Heijnen trof al wettelijke en bovenwettelijke maatregelen, maar vooral in Vught (bijvoorbeeld door het verdiept aanleggen van het station). Voor andere plekken langs dit spoortracé zijn op dit moment onvoldoende middelen beschikbaar. Voor het aanpakken van de stalen spoorbruggen is minimaal € 20 miljoen nodig; deze maatregelen zorgen ervoor dat de geluidsoverlast met 3dB vermindert. Voor omwonenden betekent dit een halvering van de geluidsoverlast. Het biedt ook extra mogelijkheden om in de nabijheid van het spoor te bouwen.
Wij danken Pieter Grinwis voor het aan de orde stellen van deze problematiek. En wij gaan – uiteraard – graag met de staatssecretaris in gesprek om met elkaar te bekijken wat mogelijk is.