Op 24 januari 2024 bracht de Gelderse SGP Statenfractie – bestaande uit Gerrit Averesch, Lourens van Bruchem, Harm Jan Polinder, Hans Waaijenberg en Silvan Hardeman – een werkbezoek aan FruitDelta Rivierenland.
Wij startten het werkbezoek op een unieke locatie: de Verkeerspost Tiel van Rijkswaterstaat. Deze verkeerspost, die 24/7 wordt bemenst, staat op de strategische locatie waar het Amsterdam-Rijnkanaal in de Waal uitmondt. Een plek waar verschillende scheepvaartstromen in goede ‘banen’ moeten worden geleid. Dat gebeurt vanuit de Verkeerspost Tiel, die overigens verantwoordelijk is voor een nóg groter gedeelte: van Lobith tot Gorinchem.
Passie
Gerrit van Merwijk, officier van dienst/drone operator, en Bram Roozendaal, teamleider nautisch – die beiden in dienst zijn van Rijkswaterstaat – vertelden vol passie over hun werk en over de ontwikkelingen in de scheepvaart, zoals over de schaalvergroting in het scheepvaartverkeer. Aansluitend mochten wij een kijkje nemen in de controlekamer, waar het scheepvaartverkeer minutieus op beeldschermen in de gaten wordt gehouden en – in het Nederlands en het Duits – wordt begeleid. Wij waren onder de indruk van het verantwoordelijke werk dat op deze bijzondere plek door een bevlogen team van specialisten wordt uitgevoerd.
Van Tilburg Bastianen
Vervolgens reden wij naar Van Tilburg Bastianen DAF op Bedrijvenpark Medel. Wij werden ontvangen door Ralph Hoefman, algemeen directeur Truck, en Gerrit Verbeek, chef Werkplaats. Ralph Hoefman vertelde over het ontstaan van de firma Van Tilburg Bastianen, eind februari 90 jaar geleden, en de ontwikkelingen van de afgelopen decennia die het bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is: een allround truck- en trailerservice. Niet alleen op Bedrijvenpark Medel, maar 24/7 om gestrande chauffeurs ergens in Nederland, letterlijk en figuurlijk, weer ‘op weg’ te helpen. En dat is nodig, “want bananen voor de supermarkt kunnen niet even een dagje in de vrachtwagen blijven wachten; die moeten worden bezorgd. Dat geldt ook voor vrachten die bijvoorbeeld naar Schiphol moeten. Als die niet op tijd worden bezorgd, volgt een forse boete.” Daarom is het uitgangspunt dat gestrande chauffeurs binnen maximaal 6 uur weer kunnen rijden.
Familiegevoel
Ralph en Gerrit vertelden ook over waarom deze plek in Tiel belangrijk is (goed bereikbaar, direct langs een belangrijke vervoerscorridor) en over hoe gekwalificeerd personeel wordt geworven en behouden. “Wij investeren in onze medewerkers en dat zorgt inmiddels voor een familiegevoel”, aldus Gerrit en Ralph, die ook zelf naar het MBO-onderwijs stapt om voorlichting te geven over deze ‘tak van sport’. Wij namen aansluitend een kijkje in de werkplaats en het magazijn dat dagelijks wordt bevoorraad. Een indrukwekkend bedrijf dat de transportsector – die ook nadrukkelijk aanwezig is in FruitDelta Rivierenland – mobiel houdt.
Opgaven
Ook bespraken wij met de fractie een aantal belangrijke opgaven van en in FruitDelta Rivierenland, zoals de behoefte aan voldoende elektriciteit, de wateropgave (waterbeschikbaarheid én het omgaan met een teveel aan water), de bereikbaarheid (over de weg, via het spoor en met het openbare vervoer) en de woningbouw in onze uitgestrekte regio.
Wij bedanken de SGP Statenfractie voor hun komst naar en interesse in Regio Rivierenland en FruitDelta Rivierenland. Als blijvende herinnering aan dit bezoek ontvingen de Statenleden een fruitboompje van Boomkwekerijen en Groencentrum De Batterijen in Ochten.