De Tweede Kamer heeft het kabinet gevraagd met regio’s en gemeenten, met wie eerder afspraken werden gemaakt over de aanpak van de A28/Knooppunt Hoevelaken, de A2 Deil-Vught en de A15 Papendrecht-Gorinchem, in gesprek te gaan hoe deze cruciale wegvakken weer op te pakken zijn. Daarbij moet ook worden verkend of de projecten in fasen kunnen worden opgeknipt.
De Tweede Kamer stemde met 142 stemmen vóór de motie van Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eline Vedder-Monaster (CDA). In de motie wordt aangegeven dat de MIRT-trajecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) A28 Hoevelaken, A2 Deil-Vught en A15 Papendrecht-Gorinchem de afgelopen jaren zijn uitgegroeid tot de grootste fileknelpunten van Nederland. De A2 Deil-Vught staat inmiddels op plek 1 en 2 van de Gelderse File Top 10 en op plek 3 van de landelijke filelijst.
De gevolgen van de pauzering van de aanpak van de A2 Deil-Vught zijn groot:
- het sluipverkeer door de dorpen langs de A2 neemt iedere dag verder toe (met alle gevolgen voor de leefbaarheid van dien);
- de economische vitaliteit in de Bommelerwaard neemt met 7% af (dat is volgens onderzoek van het Ministerie van I&W de grootste daling in Nederland);
- de verkeersgevolgen vanwege het niet-verbreden van de A2 zijn tot 50 kilometer in de omgeving van de A2 merkbaar.
Wij zijn erg blij met de brede steun van de Tweede Kamer voor de motie en gaan graag in overleg met het ministerie om te bekijken wat wél mogelijk is – desnoods gefaseerd.