15 januari 2024 Terug

Wordt de A2 tussen Deil en Vught straks fileknelpunt #1 van Nederland?

Televisieprogramma EenVandaag besteedde 15 januari jl. aandacht aan de fors toegenomen file op snelweg A2 tussen Deil en Vught.

Jacoline Hartman, wethouder in West Betuwe en lid van de Stuurgroep A2, vertelde aan verslaggever Ferry Stoop over de grote gevolgen van het kabinetsbesluit om het gereserveerde geld voor de aanleg van nieuwe infrastructuur te gebruiken voor beheer en onderhoud van bestaande wegen en bruggen.

Noodklok
“Wij luiden de noodklok, want als de A2 – één van de belangrijkste noord-zuidverbindingen in ons land – niet wordt aangepakt, gaat de poort naar het noord én naar het zuiden dicht. En dat niet alleen; ook de dorpen langs de A2 worden hard getroffen, want het sluipverkeer door de dorpen neemt iedere dag toe en zorgt voor veel overlast en onveilige situaties. Wij begrijpen dat extra asfalt niet altíjd de beste oplossing is, maar bij de A2 gaat het om een én-én-situatie: én verbreden van de A2 om de bereikbaarheid van de Randstad, Midden- en Zuid-Nederland te verbeteren én investeren in andere mobiliteitsvormen én openbaar vervoer. Volgende week maandag gaan wij met bestuurders uit FruitDelta Rivierenland, Regio Noordoost Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch naar de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor meer duidelijkheid en het snel oppakken van de belangrijkste knelpunten.”

Wat is er aan de hand?
De A2 is één van de belangrijkste noord-zuidverbindingen van Nederland. De A2 verbindt de Randstad met Midden- en Zuid-Nederland (Amsterdam – Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven – Maastricht).
Het gedeelte van de A2 van Knooppunt Deil tot en met Knooppunt Vught staat in de file top tien en dreigt één van de grootste fileknelpunten te worden van ons land, want in 2023 is de filezwaarte ten opzichte van 2022 met bijna de helft toegenomen.
De A2 tussen Deil en Vught is niet alleen een belangrijke verkeersader voor de bereikbaarheid van Regio FruitDelta Rivierenland, ’s-Hertogenbosch en Regio Noord Oost Brabant (met meer dan één miljoen inwoners), maar ook een essentiële verbinding tussen grote en groeiende steden als Eindhoven en Utrecht.

Wat zijn de gevolgen?
• De bereikbaarheid van de Randstad, van Midden- en van Zuid-Nederland staat onder druk. Als de toenemende druk op het weggedeelte tussen Deil en Vught niet wordt opgelost, gaat de poort naar het zuiden en noorden dicht.
• Het sluipverkeer door de dorpen langs de A2, dat nu al voor grote problemen zorgt, neemt verder toe; met alle gevolgen op het gebied van veiligheid en milieuoverlast van dien.
• Het onderliggende wegennet is nú al niet berekend op de groei van de afgelopen jaren en wordt de komende jaren een verkeersinfarct dat terugslaat op de regio.

Herprioritering
Het bovenstaande wordt ook erkend door demissionair minister Mark Harbers (I&W) en daarom is dit traject opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma van het rijk. Afgelopen jaar maakte de minister bekend dat hij het gereserveerde geld gaat gebruik voor beheer en onderhoud van bestaande wegen en bruggen. “Dat is óók belangrijk, maar als de A2 niet wordt aangepakt, loopt het hier tot ver in de regio vast. En één van de belangrijkste noord-zuidverbindingen van ons land gaat dicht. OP 22 januari brengen wij dit opnieuw onder de aandacht bij de Tweede Kamer.”

Kijk hier de bijdrage van Casper de Gelder en Ferry Stoop van EenVandaag terug.

 

EenVandaag-aandachtA2

Meer nieuws
4 februari 2025 Tweede Kamerlid Wim Meulenkamp brengt bezoek aan Regio Rivierenland Gisteren ontvingen wij Tweede Kamerlid Wim Meulenkamp (VVD), en zijn persoonlijk medewerker Jamie Bosman, in Regio FruitDelta Rivierenland. Wij spraken wij over een aantal regionale opgaven dat bijdraagt aan het versterken van de brede welvaart in en voor de regio en over de nieuwe Nota Ruimte waar de Tweede Kamer dit jaar veel over zal spreken. Lees meer over: Tweede Kamerlid Wim Meulenkamp brengt bezoek aan Regio Rivierenland
3 februari 2025 Rijk kent Regio Deal toe aan FruitDelta Rivierenland Het Rijk draagt € 22,5 miljoen bij aan de Regio Deal FruitDelta Rivierenland. Dat maakte het kabinet afgelopen vrijdag bekend. “De bijdrage van het Rijk is geweldig nieuws voor onze regio en een fantastische impuls om samen te werken aan het toekomstbestendig wonen, ondernemen en leven in Rivierenland”, aldus Servaas Stoop, voorzitter van Regio Rivierenland. Lees meer over: Rijk kent Regio Deal toe aan FruitDelta Rivierenland
27 januari 2025 Bezoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Op vrijdag 24 januari jl. bracht Directeur-Generaal Water en Bodem van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Jaap Slootmaker, een bezoek aan Regio Rivierenland. Wij spraken over de betekenis van ‘water en bodem’ voor de ruimtelijke inrichting van Rivierenland. Juist in ónze regio is dat een factor van betekenis. Lees meer over: Bezoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat