Regio Rivierenland bracht donderdag 15/2, samen met wethouder Ed Goossens (Gemeente Zaltbommel), een bezoek aan de Tweede Kamer en sprak met een aantal beleidsmedewerkers en Kamerleden. Eén van de onderwerpen was de noodzakelijke verbreding van de A2 tussen de Knooppunten Deil en Vught.
De gevolgen van het niet-verbreden zijn enorm: de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel staan landelijk op plek 1 en 2 als het gaat om de grootste economische teruggang, namelijk 7%. Daarnaast blijkt uit recent onderzoek dat de verkeersgevolgen tot in de wijde omtrek merkbaar zijn én dat de brede welvaart in en om de Bommelerwaard achteruit gaat, omdat mensen het eiland – wat de Bommelerwaard feitelijk is – niet meer op en af kunnen. En vanwege de ligging tussen de rivieren is er ook geen alternatief.
De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van ons land en verbindt de Randstad met het midden en zuiden van Nederland, waaronder Brainport Eindhoven. De komende jaren groeien de metropoolregio’s Utrecht, Randstad, ’s-Hertogenbosch en Brainport Eindhoven en dat zorgt voor extra verkeer in zuidelijke en noordelijke richting. Als er niets gebeurt – zo is becijferd – groeit de A2 Deil-Vught uit tot fileknelpunt 1 van Nederland. “Houd deze nationale hartslagader kloppend”, was de boodschap. “Dat is niet alleen goed voor de BV Nederland, maar ook voor de leefbaarheid in de regio. Dat is een gezamenlijke opgave van het Rijk, de provincies, de regio’s en de gemeenten. Wij treffen de komende tijd al de nodige ondersteunende verkeersmaatregelen, maar uiteindelijk moet de A2 worden verbreed.”
Wij bedanken Hans Maljaars van de SGP, Cor Pierik van de BBB BoerBurgerBeweging, Harm Holman van Nieuw Sociaal Contract en Hester Veltman-Kamp van de VVD voor hun tijd en voor het goede gesprek dat wij hadden. Wij hopen dat de komende tijd meer duidelijk wordt over het moment dat de gepauzeerde A2 Deil-Vught wordt herstart.